}

8:00 do 16:00

od poniedziałku do piątku

Brodowo, ul. Szkolna 1

63-000 Środa Wlkp.

+48 ‭605 905 016‬

telefon

nsp.brodowo@edu-21.pl

adres e-mail

Balladyna syropem malowana

lis 20, 2024 | Wydarzenia

Pierwsza lekcja omawiania Balladyny Juliusza Słowackiego rozpoczęła się w nietypowy sposób – od wąchania, oglądania i smakowania czerwonej cieczy. Uczniowie mieli najpierw opisać to, co widzą, potem to, co czują węchem, a na końcu – smak napoju. Ku ich zaskoczeniu, okazało się, że to syrop malinowy. Następnie ich zadaniem było stworzenie plakatu do Balladyny wyłącznie przy użyciu tego syropu. Aby dodać uczniom inspiracji, każdy z nich otrzymał kostkę gorzkiej czekolady z malinowym nadzieniem, co wprowadziło wszystkich w twórczy nastrój.

Efekty były naprawdę imponujące – prace wyszły pięknie, a uczniowie z entuzjazmem omawiali swoje plakaty, wskazując na charakterystyczne elementy, które udało im się uwiecznić. Na plakatach pojawiły się symbole, które mają głębokie znaczenie w dramacie, takie jak nóż, maliny i korona. Nóż, jako symbol zbrodni i zdrady, maliny, które nawiązują do motywu krwi i grzechu, oraz korona, symbol władzy i ambicji, które są centralnymi elementami w historii Balladyny. Wszystkie istotne informacje zapisywaliśmy na tablicy, a potem przeszliśmy do analizy prawdziwych plakatów związanych z Balladyną. Uczniowie słusznie zauważyli, że na wszystkich plakatach pojawiły się symbole, które również znalazły odzwierciedlenie w ich własnych pracach. To była fascynująca lekcja, pełna kreatywności i wspólnej refleksji nad ważnymi elementami dramatu Słowackiego.

Kolejne lekcje poświęcone Balladynie miały na celu zgłębienie motywów postaci tytułowej oraz stworzenie jej portretu psychologicznego. Uczniowie zostali zaproszeni do przeprowadzenia „śledztwa”, które pozwoliło im na odkrycie prawdziwych pobudek kierujących Balladyną i zrozumienie jej działań w kontekście całego dramatu.

Zajęcia rozpoczęły się od analizy kluczowych momentów w życiu Balladyny – jej ambicji, zazdrości, chęci zdobycia władzy i wpływów. Uczniowie dyskutowali o jej stosunkach z siostrą Aliną, o morderstwach, które popełniła i o stopniowym odczłowieczeniu, które towarzyszyło jej drodze do władzy. W ramach śledztwa uczniowie analizowali dialogi, monologi i decyzje Balladyny, starając się odpowiedzieć na pytanie, co ją motywowało – czy to była chęć władzy, miłość do Kirkora, czy może coś głębszego, jak lęk przed porażką i utratą statusu.

Przejdź do treści